Πώληση ΟΛΠ: Η «καυτή πατάτα» της κυβέρνησης

21 Ιουλ 2014

Σε «καυτή πατάτα» τείνει να εξελιχθεί για την κυβέρνηση η υπόθεση της πώλησης του 67% των μετοχών του ΟΛΠ ΑΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, που επικαλείται το newmoney.gr  (business story) το πρόβλημα έγκειται στο ότι πρέπει, βάσει της προκήρυξης, να αλλάξει η σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ.

«Αυτό δεν είναι θέμα του ΤΑΙΠΕΔ αλλά του Ελληνικού Δημοσίου. Ξέχασαν όμως ότι η σύμβαση παραχώρησης είναι νόμος του κράτους από το 2008, επομένως θα πρέπει να αλλάξει ο νόμος. Και δεν έχει ξεκινήσει καμία ενέργεια», επεσήμαναν στο «b.s.»  έμπειρα στελέχη που ασχολούνται με θέματα λιμενικής πολιτικής και πρόσθεσαν:
«Αν όμως αλλάξει ο νόμος,  αυτό θα οδηγήσει και σε αλλαγή του ιδρυτικού νόμου του ΟΛΠ, στον οποίο θα πρέπει να υπάρξουν μεταβολές σε πολλά σημεία, αφού είναι προσανατολισμένος στη δημόσια μορφή λειτουργίας του Οργανισμού. Οι αλλαγές είναι αναγκαίες ώστε να μπορέσει να δραστηριοποιηθεί κάποιος ιδιώτης. Στο σημείο αυτό θα εμπλακεί το ΣτΕ, που έχει αποφανθεί ότι κοινόχρηστοι χώροι του Δημοσίου και δεν πωλούνται».

Να σημειωθεί ότι κομβικό σημείο για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση είναι να αρχίσει να λειτουργεί η Ανεξάρτητη Αρχή Λιμένων. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΔΝΤ το σχήμα, που έχει δημιουργηθεί εντός του ΥΝΑ είναι μεταβατικό μέχρι να δημιουργηθεί η Αρχή Λιμένων ως ανεξάρτητη αρχή και αυτό υπολογίζεται- σύμφωνα με την ίδια έκθεση- να γίνει τον Ιανουάριο του 2015.

Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα δύο σημαντικά θέματα, που δημιουργούν προβληματισμό στην κυβέρνηση. Και συγκεκριμένα:
1)    Στην Ε.Ε δεν έχει απελευθερωθεί η αγορά των λιμενικών υπηρεσιών, όπως π.χ. έχει γίνει στην ενέργεια και στο σχέδιο, που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπεται σε κάθε λιμάνι να υπάρχουν τουλάχιστον δύο πάροχοι. Οπότε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο δύσκολα θα γίνει αποδεκτό από την ΕΕ.
2)    Στο θέμα της πώλησης του ΟΛΠ η κυβέρνηση δεν έχει απέναντί της μόνο τους συνδικαλιστές και κάποια κόμματα. Είναι απέναντί της όλοι οι φορείς της πόλης (προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχουν κάνει και ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο) και θα είναι πολύ δύσκολη η διαχείρισή του θέματος.

Το «αγκάθι» του φιλικού διακανονισμού

Ειδικό «κεφάλαιο» αποτελεί ο λεγόμενος φιλικός διακανονισμός ανάμεσα στον ΟΛΠ και στην Cosco, ο οποίος προβλέπει ότι θα «παγώσει» το εγγυημένο αντάλλαγμα, που καταβάλει η κινέζικη εταιρεία με αντάλλαγμα την κατασκευή και του δυτικού τμήματος της προβλήτας ΙΙΙ (έχει κατασκευαστεί το ανατολικό τμήμα).
Για το θέμα έχουν κάνει προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι συνδικαλιστικοί φορείς των εργαζόμενων.

Προ ημερών περισσότερο για επικοινωνιακούς λόγους δημιουργήθηκε από κυβερνητικές πηγές ένα αισιόδοξο «κλίμα» ότι το αποτέλεσμα του φιλικού διακανονισμού εγκρίθηκε από την ΕΕ.

Όπως έγραψε αναλυτικά το Pireas2day.gr (για να διαβάσετε την σχετική ανάρτηση πατήστε εδώ) αυτό βασίστηκε σε ένα έγγραφο της Διεύθυνσης Οικονομικών της ΕΕ αλλά η τελική απόφαση θα ληφθεί από την πανίσχυρη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, απ’ όπου σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, έχει διαμηνυθεί προς όλους τους εμπλεκόμενους ότι «το θέμα είναι πολιτικό».

Παράλληλα, όμως, όπως φάνηκε και στην ΓΣ των μετόχων του ΟΛΠ το ΤΑΙΠΕΔ, που έχει αναλάβει την διεξαγωγή του διαγωνισμού, έχει την γνώμη ότι δεν μπορεί να προωθηθεί το κείμενο του φιλικού διακανονισμού για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο καθώς εάν προχωρήσει η επένδυση της Cosco μεγεθύνεται η θέση της τόσο πολύ,  ώστε δεν θα υπέβαλλαν προσφορές άλλοι ενδιαφερόμενοι.

Βέβαια, μετά από τις εγκρίσεις πρέπει το θέμα του φιλικού διακανονισμού να περάσει και από τη Βουλή ως τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, που έχει κυρωθεί με νόμο.

Με πληροφορίες από το www.newmoney.gr
Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 
Copyright © 2015 ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ ΟΛΘ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah