Τι θα γίνει με ΟΛΠ-ΟΛΘ, αεροδρόμια, τρένα, Ελληνικό και τις άλλες αποκρατικοποιήσεις

19 Οκτ 2015


ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

«Ως διαγωνισμός το Ελληνικό έχει ολοκληρωθεί και έχει επιλεγεί ο παραχωρησιούχος. Είναι ένα σχέδιο πάρα πολύ μεγάλο –το μεγαλύτερο έργο σε όλη την Ευρώπη– και πρέπει τάχιστα να ξεκινήσει η υλοποίησή του. Μόνον η εκκίνησή του θα δημιουργήσει μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας και σημαντικά έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο. Οσο καθυστερεί, χάνει η ελληνική οικονομία και η χώρα», λέει ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων υπόσχεται ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας. Μιλώντας στην «Κ» ανέφερε ότι στις αποκρατικοποιήσεις, όσο θα περνάει ο καιρός, τόσο το σκηνικό θα ξεκαθαρίζει και θα γίνεται πιο νηφάλιο. Ο ίδιος δεν διστάζει να χαρακτηρίσει το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων που υλοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ, ως το πρώτο αποφασιστικό βήμα επιστροφής της ελληνικής οικονομίας στην ανάπτυξη και την επίλυση πολλών δημοσιονομικών προβλημάτων της κυβέρνησης.
– Πότε αναμένετε δεσμευτικές προσφορές για ΟΛΠ/ΟΛΘ και κατά πόσο παραμένει το ενδιαφέρον των επενδυτών;
– Για τον ΟΛΠ η υποβολή θα γίνει στις 30 Νοεμβρίου ή το αργότερο στις αρχές Δεκεμβρίου. Για τον ΟΛΘ η υποβολή έχει προγραμματιστεί να γίνει στο τέλος Μαρτίου. Στον ΟΛΘ, αρχικά είχαμε δεσμευτεί η υποβολή να γίνει αρχές Φεβρουαρίου, αλλά το χρονοδιάγραμμα αναθεωρήθηκε. Σε ό,τι αφορά το εκδηλωμένο ενδιαφέρον, αυτό παραμένει. Για τον ΟΛΠ έχουμε τρεις ενεργούς ενδιαφερόμενους, ενώ στον ΟΛΘ υπάρχουν οκτώ ενδιαφερόμενοι που συμμετέχουν πολύ ενεργά στον διαγωνισμό.
– Στην παραχώρηση του ΟΛΠ, το παράκτιο μέτωπο της Δραπετσώνας έχει κλείσει;
– Σε σχέση με τις διεκδικήσεις των παραλιμένιων δήμων του Λιμένος Πειραιώς, πραγματοποιήσαμε μια προσπάθεια ικανοποίησης των δίκαιων αιτημάτων τους. Δικό μας όριο στην ικανοποίηση αυτή ήταν να μη θιγεί η διαγωνιστική διαδικασία. Υπό αυτή την έννοια, από την αρχή ήμουν ανοιχτός να εξεταστεί το αίτημα του Δήμου Κερατσινίου-Δραπετσώνας για την αξιοποίηση της περιοχής των Λιπασμάτων, παρόλο που υπήρχε εδραιωμένη διαφορετική άποψη των υπηρεσιών του ΟΛΠ. Η κυβέρνηση από την αρχή είχε καθαρή θέση στο θέμα, η οποία ήταν η εξαίρεση της συγκεκριμένης έκτασης, την οποία διατύπωσε και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Το ΤΑΙΠΕΔ φρόντισε να τεκμηριώσει τη θέση αυτή με τρόπο ώστε να μη θιγεί η διαγωνιστική διαδικασία. Με τον ίδιο τρόπο υπήρξαν και άλλες εξαιρέσεις από τη σύμβαση παραχώρησης που ικανοποιούν δίκαια αιτήματα των δήμων. Ετσι, θα υπάρξει και αυτή η εξαίρεση, προκειμένου μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία να υπάρξει ένας εξορθολογισμός της χαώδους κατάστασης στο λιμάνι του Πειραιά. Θεωρούμε ότι η προτεινόμενη λύση ικανοποιεί το δίκαιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και δεν θίγει τη διαγωνιστική διαδικασία, τα δικαιώματα των μετόχων –συμπεριλαμβανομένης της μειοψηφίας– και τέλος δεν θίγει τα προσδοκώμενα έσοδα της αποκρατικοποίησης.

– Τελικό κείμενο σύμβασης παραχώρησης που θα δοθεί στους υποψήφιους επενδυτές πότε θα έχουμε;

– Μέχρι την Κυριακή (σ.σ. σήμερα 18 Οκτωβρίου 2015).

«Είμαστε φίλοι»

– Οι σχέσεις σας με τον υπουργό Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, ποιες είναι σήμερα;
– Με τον Θοδωρή είμαστε φίλοι παρά πολλά χρόνια και συνεργαστήκαμε στενά σε διάφορες περιόδους όπως, για παράδειγμα, την περίοδο δημιουργίας του ΣΥΡΙΖΑ. Στο θέμα της παραχώρησης του ΟΛΠ έχουμε διαφορετικές απόψεις και υπήρξαν στιγμές έντασης. Ομως θεωρώ ότι αυτή η «αντιπαράθεση» λειτούργησε τελικά θετικά για τη συνολική εξέλιξη του έργου και πιστεύω ότι τελικά η αμοιβαία εκτίμηση θα γίνει ακόμα μεγαλύτερη.

– Υπήρξαν, και αν ναι, ποιες ήταν αυτές, οι «δεύτερες σκέψεις» που έκανε η Fraport σχετικά με την παραχώρηση των αεροδρομίων;
– Κατ’ αρχάς, η συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης είναι πολύ σημαντική για την εξέλιξη του τουρισμού και της οικονομίας στην Ελλάδα. Το δεύτερο είναι ότι το ελληνικό Δημόσιο θα έχει παρά πολύ σημαντικά έσοδα. Περίπου το 50% των καθαρών ετήσιων κερδών της Fraport θα περιέρχεται στο ελληνικό Δημόσιο. Επιπλέον θα εισπράττει ετησίως ενοίκιο της τάξης των 23 εκατ. ευρώ. Τέλος, θα υπάρξει ένα πάρα πολύ μεγάλο προκαταβαλλόμενο τίμημα ύψους 1,2 δισ. ευρώ που κανείς δεν το ανέμενε. Η προσφορά του δεύτερου ήταν εκατοντάδες εκατομμύρια χαμηλότερη. Αυτός, λοιπόν, που σήμερα έρχεται να διαθέσει ένα τόσο μεγάλο ποσό, είχε έναν προβληματισμό και μια στάση αναμονής λόγω των πολιτικών εξελίξεων. Ηταν απολύτως λογικό και οποιοσδήποτε άλλος στη θέση της Fraport το ίδιο θα έπραττε. Από τη στιγμή που η κυβέρνηση έκλεισε τη συμφωνία με τους εταίρους της χώρας και με δεδομένο ότι υπάρχει μια κυβέρνηση σταθερή για τα επόμενα χρόνια, οι όποιοι προβληματισμοί υποχώρησαν. Η προσφορά της Fraport ανανεώθηκε και το ίδιο έπραξαν όλοι οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Fraport είναι μόνον πλειοδότρια, δηλαδή προσωρινή ανάδοχος, και ότι μεταξύ μας δεν υφίσταται ακόμη κάποια συμβατική σχέση. Αυτό αισιοδοξούμε να πετύχουμε μέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβριο. Αν συμβεί αυτό, τότε η επενδυτική κοινότητα που παρακολουθεί τα τεκταινόμενα, θα δει να πραγματοποιείται μια πολύ μεγάλη επένδυση –και δη γερμανική– στη χώρα μας. Αυτό, κατά τη γνώμη μου, αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στην προοπτική της χώρας μας, που θα επηρεάσει θετικά την παγκόσμια επενδυτική κοινότητα. Το μήνυμα θα είναι προς πάσα κατεύθυνση: επενδύστε στην Ελλάδα.
Το Ελληνικό
– Με την αξιοποίηση του Ελληνικού πού βρισκόμαστε;
– Ως διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί και έχει επιλεγεί ο παραχωρησιούχος. Είναι ένα σχέδιο πάρα πολύ μεγάλο –το μεγαλύτερο έργο σε όλη την Ευρώπη– και πρέπει τάχιστα να ξεκινήσει η υλοποίησή του. Μόνον η εκκίνησή του θα δημιουργήσει μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας και σημαντικά έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο. Οσο καθυστερεί, χάνει η ελληνική οικονομία και η χώρα. Είναι λάθος η εικόνα μιας τεράστιας έκτασης που ρημάζει και είναι ακόμη μεγαλύτερο λάθος αυτό να συνεχίσει να συμβαίνει. Θα εξετάσουμε οποιεσδήποτε βελτιώσεις μπορούν να γίνουν στο πλαίσιο της ήδη υπογεγραμμένης σύμβασης και αυτή η διάθεση υπάρχει τόσο από την πλευρά μας, κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ, όσο και από την πλευρά των επενδυτών.
– Ποια αναμένετε να είναι η εξέλιξη του διαγωνισμού στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μετά την αποχώρηση των Ρωσικών Σιδηροδρόμων; Θα προχωρήσετε με ένα και μόνον ενδιαφερόμενο στην αποκρατικοποίηση;
– Δεν έχουμε καμία επίσημη ενημέρωση για αποχώρηση της RZD από τον διαγωνισμό.
– Oι αποκρατικοποιήσεις στο πρόγραμμα τελικά είναι εννέα ή 23;
– Υπάρχει το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ που αφορά όλα τα περιουσιακά στοιχεία του χαρτοφυλακίου του. Ταυτόχρονα υπάρχει μια συζήτηση για τη δημιουργία του νέου ταμείου αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου. Η δημιουργία του νέου ταμείου δεν έχει ακόμη αποφασιστεί, ούτε το χαρτοφυλάκιο των περιουσιακών του στοιχείων. Τα εννέα περιουσιακά στοιχεία που αναφέρονται στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, είναι τα πιο ώριμα που βρήκε η κυβέρνηση και τα οποία έπρεπε να προωθηθούν άμεσα. Επομένως η συζήτηση αυτή είναι προσχηματική και σχετίζεται με τη δημιουργία του νέου ταμείου.
– Ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ στη δημιουργία του νέου ταμείου;
– Το ΤΑΙΠΕΔ διαθέτει μεγάλη εμπειρία και εξειδικευμένο προσωπικό που πρέπει οπωσδήποτε να αξιοποιηθεί. Το ίδιο ισχύει με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Αυτές οι οντότητες πρέπει να ενταχθούν στο νέο ταμείο και να αξιοποιηθούν ως δομές, οργανώσεις και εμπειρίες. Επίσης ιδιαίτερα σημαντικό είναι, το νέο ταμείο να μην έχει την ανελαστικότητα του ΤΑΙΠΕΔ, σε ό,τι αφορά τον χειρισμό των περιουσιακών στοιχείων του. Εννοώ ότι σκοπός του νέου ταμείου θα πρέπει να είναι η αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου και όχι η πώληση, όπως συνέβαινε με το ΤΑΙΠΕΔ.
«Εδώ υπάρχουν τα λιγότερα παράθυρα διαφθοράς»
– Αντιμετωπίσατε θέματα διαφάνειας και διαφθοράς στο ΤΑΙΠΕΔ;
– Η λειτουργία ολόκληρου του ελληνικού κράτους και της οικονομίας είναι γνωστό ότι παρουσιάζει νοσηρά φαινόμενα. Προφανώς μια διαδικασία αποκρατικοποιήσεων εγκυμονεί τέτοιους κινδύνους. Αυτά όμως τα ζητήματα τα ερευνά η Δικαιοσύνη και η ίδια αποφασίζει. Μέχρι τώρα έχει αναδειχθεί για το ΤΑΙΠΕΔ μόνον ένα θέμα (σ.σ.: αναφέρεται στην πώληση και επαναμίσθωση των 28 κτιρίων), για το οποίο θα αναμένουμε να δούμε την εξέλιξη. Προς το παρόν υφίσταται το τεκμήριο της αθωότητας. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ απασχολεί ένα πολύ υψηλά καταρτισμένο προσωπικό, το οποίο είναι παθιασμένο να υπηρετήσει αυτό που λέγεται δημόσιο συμφέρον. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν προσπάθειες κάποιοι ν’ αξιοποιήσουν κάποια χαραμάδα ώστε να επωφεληθούν. Οι διαδικασίες ωστόσο είναι τόσο αυστηρές και τόσο προσηλωμένες στους κανόνες της Ε.Ε. που πιστεύω ότι εδώ υπάρχουν τα λιγότερα παράθυρα διαφθοράς που μπορούν να προκύψουν.
Είχαμε λάβει εντολή να παγώσουν οι διαδικασίες
– Το ΤΑΙΠΕΔ επί πολλούς μήνες υπολειτουργούσε. Σήμερα έχει αποκατασταθεί η λειτουργία του;
– Είναι γεγονός ότι από τον Ιανουάριο μέχρι το καλοκαίρι, το ΤΑΙΠΕΔ διένυσε μια περίοδο αναμονής. Εργαζόμασταν και προετοιμαζόμασταν για τα επόμενα βήματα, αλλά η εντολή που είχαμε λάβει, ήταν να παγώσουν όλες οι διαδικασίες αποκρατικοποιήσεων. Εξαίρεση αποτέλεσαν ο ΟΛΠ και ο ΟΔΙΕ, για τους οποίους τον περασμένο Μάιο λάβαμε εντολές για την προώθηση των διαδικασιών αποκρατικοποίησής τους.
Από τα μέσα Ιουλίου, δηλαδή μετά τη συμφωνία κυβέρνησης και εταίρων, και ιδιαίτερα μετά τις εκλογές της 20ής Σεπτεμβρίου, η προώθηση του προγράμματος έχει επιταχυνθεί, το ΤΑΙΠΕΔ λειτουργεί με έναν πολύ ικανοποιητικό ρυθμό και αυτό θα φανεί σε μικρό χρονικό διάστημα.
– Ποια είναι τα αναμενόμενα έσοδα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων φέτος και το 2016;
– Φέτος δεν θα υπάρξουν ουσιαστικά έσοδα. Κάποια έσοδα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ θα δημιουργηθούν από αξιοποιήσεις ακινήτων, αλλά τα σημαντικά έσοδα αναμένονται για το 2016, οπότε και αναμένεται να ολοκληρωθούν σημαντικές αποκρατικοποιήσεις. Δεν μπορώ να προβλέψω το ύψος των εσόδων, καθώς δεν μπορεί να προβλεφθεί το προσφερόμενο τίμημα σε αρκετούς διαγωνισμούς, όπως π.χ. του ΟΛΠ, του ΟΛΘ κ.ά.
– Το προσχέδιο προϋπολογισμού ωστόσο περιέχει εκτίμηση (σ.σ. 2 δισ. ευρώ)…

– Κακώς κατά τη γνώμη μου. Οι διαγωνισμοί είναι πλειοδοτικοί και δεν μπορεί να γίνει καμία πρόβλεψη. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στην περίπτωση της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, η πρώτη προσφορά με τη δεύτερη απέχουν μισό δισ. ευρώ. Το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι την επόμενη χρονιά τα έσοδα θα είναι πολύ σημαντικά.
Οι ιδιωτικοποιήσεις πρώτο βήμα για να ανοίξει ο δρόμος για επενδύσεις
– Τελικά η κυβέρνηση πιστεύει ότι οι αποκρατικοποιήσεις είναι καλές για τη χώρα ή όχι;
– Η σημερινή κυβέρνηση στηρίζει την υλοποίηση ενός συγκεκριμένου προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο πολύ καθαρά με το προεκλογικό της πρόγραμμα έθεσε στην κρίση του ελληνικού λαού. Ομως δεν συμφωνώ καθόλου με την άποψη ότι μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν ή είναι κατά των ιδιωτικοποιήσεων. Το πρόβλημα είναι βαθύτερο. Υπάρχει μια αρνητική αντίληψη που διατρέχει όλο το πολιτικό φάσμα και όλη την κοινωνία. Και εδώ βρίσκεται η μεγάλη πρόκληση. Πρέπει να αλλάξει η οπτική με την οποία προσεγγίζει το θέμα αυτό ολόκληρη η κοινωνία. Σήμερα είμαστε αντιμέτωποι με ένα εξοντωτικό πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Ο μόνος δρόμος για να βγούμε από αυτόν τον φαύλο κύκλο της μείωσης μισθών και συντάξεων είναι να κάνουμε αποφασιστικά βήματα για την επάνοδο στην ανάπτυξη. Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που υλοποιούμε σήμερα είναι το πρώτο με καθοριστικό βήμα για να αλλάξει το οικονομικό κλίμα και να ανοίξει ο δρόμος για επενδύσεις.
– Τώρα η κυβέρνηση βοηθάει το έργο του ΤΑΙΠΕΔ;
– Υπάρχει μια ποιοτική διαφοροποίηση, ειδικά από τις εκλογές και μετά. Δεν είναι τυχαίο ότι στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ δόθηκε τόσο μεγάλη έμφαση στο θέμα των αποκρατικοποιήσεων, όπως δεν είχε συμβεί σε καμιά άλλη περίπτωση. Οσο θα περνάει ο καιρός, νομίζω ότι το σκηνικό θα γίνεται ακόμη πιο ξεκάθαρο και η αντιμετώπιση θα είναι πιο νηφάλια.

πηγη


Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.

 
Copyright © 2015 ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah