Τι υποστηρίζει η Ελλάδα στη προσφυγή υπέρ Cosco

22 Ιουν 2015


Σε προσπάθεια να υποβαθμίσει τη σημασία των φοροαπαλλαγών, που απολαμβάνει η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ ΑΕ, φαίνεται ότι έχει επιδοθεί η κυβέρνηση με την προσφυγή, που έχει κάνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αντικρούσει την Απόφαση της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, η οποία τις έκρινε ως κρατικές ενισχύσεις ζητώντας να ακυρωθούν ενώ το μεσημέρι της Δευτέρας πραγματοποιείται η Γενική Συνέλευση των μετόχων του ΟΛΠ, στην οποία θα γνωστοποιηθεί η νέα διοίκηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες η προσφυγή, που έγινε, από τις 2 Ιουνίου, σε συνεννόηση με νομικούς συμβούλους της κινέζικης εταιρείας έχει διπλή στόχευση:
1.    Να τεκμηριώσει ότι οι 8 φοροαπαλλαγές, τις οποίες καλείται το Δημόσιο να ακυρώσει, είναι «ενισχύσεις ήσσονος σημασίας», χωρίς σημαντικό οικονομικό όφελος για την Cosco και δεν επηρεάζουν τον ανταγωνισμό.
2.    Να «παγώσει» η σχετική διαδικασία- σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης- μέχρι να αποφανθεί το Συμβούλιο Υπουργών εάν υπάρχει θέμα παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Να σημειωθεί ότι το «πάγωμα» της διαδικασίας- όπως αναφέρεται ρητά στο παραπάνω άρθρο- δεν μπορεί να υπερβαίνει το τρίμηνο. Μάλιστα, ορίζεται ρητά ότι «αν το Συμβούλιο δεν αποφανθεί εντός τριών μηνών από την υποβολή της αιτήσεως, αποφασίζει η Επιτροπή» και ότι για να γίνει δεκτή πρέπει να αποφανθεί ομόφωνα το Συμβούλιο.

Είναι προφανές, λοιπόν, ότι η κυβέρνηση δεν στοχεύει σε μια απλή παράταση τριών μηνών από την υποβολή της αίτησης, δηλαδή μέχρι 2 Σεπτεμβρίου.
Πιθανόν στοχεύει να μεταφέρει την ευθύνη στο Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ για μια απόφαση, που- εκ των πραγμάτων- θα έχει αντίκτυπο στις σχέσεις ΕΕ- Κίνας.

Σε ότι αφορά την ουσία της προσφυγής η κυβέρνηση- μαζί με την Cosco- αναμένεται να επαναλάβουν για τις 8 φοροαπαλλαγές τα εξής:

•    Απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος επί των δεδουλευμένων τόκων μέχρι την ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας του προβλήτα ΙΙΙ:
«Οι ελληνικές αρχές δήλωσαν ότι ο ΣΕΠ στην πράξη δεν επωφελήθηκε από τη συγκεκριμένη διάταξη, δεδομένου ότι συμπεριέλαβε στο φορολογητέο εισόδημά του το ποσό των τόκων από καταθέσεις σε μετρητά (και, ως εκ τούτου, το εισόδημα αυτό υπόκειται σε φόρο εισοδήματος).Επομένως, θα πρέπει να προσκομίσουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι αυτό πράγματι συνέβη».

•    Δικαίωμα επιστροφής πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ ανεξάρτητα από την ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου κατασκευής ή των επιμέρους μερών του.
«Οι ελληνικές αρχές ανέφεραν ότι ο ΣΕΠ χρησιμοποιεί ήδη το επενδυτικό έργο εντός 5 ετών από την έναρξη του έργου, και επομένως η πενταετής περίοδος απαλλαγής δεν είχε ως αποτέλεσμα την ανάκτηση συγκεκριμένου ποσού.  Ωστόσο, οι ελληνικές αρχές δεν υπέβαλαν κανένα στοιχείο που να αποδεικνύει ότι η κατασκευή του έργου έχει ολοκληρωθεί και ότι η επένδυση έχει τεθεί σε χρήση. Ως εκ τούτου, οι ελληνικές αρχές πρέπει να προσκομίσουν αποδεικτικά στοιχεία που να αποδεικνύουν την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου. Επιπλέον, πρέπει επίσης να προσκομίσουν τον κατάλογο των τιμολογίων που σχετίζονται με την κατασκευή αυτή και τις ημερομηνίες κατά τις οποίες ο ΣΕΠ έλαβε επιστροφές ΦΠΑ για τα τιμολόγια αυτά. Σε περίπτωση που η κατασκευή του έργου δεν έχει ολοκληρωθεί, η πέμπτη επέτειος από την ημερομηνία της επιστροφής του ΦΠΑ για κάθε τιμολόγιο που σχετίζεται με την κατασκευή αυτή θα θεωρείται η ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης. Η ενίσχυση σε κάθε περίπτωση θα είναι το ποσό του ΦΠΑ που έχει επιστραφεί».

•    Ευρύς ορισμός του αγαθού επένδυσης => άμεσο δικαίωμα επιστροφής πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ ύψους 90% χωρίς έλεγχο
«Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να διακρίνουν μεταξύ του ΦΠΑ που σχετίζεται με ενσώματα στοιχεία ενεργητικού τα οποία εμπίπτουν στον ορισμό του αγαθού επένδυσης και του ΦΠΑ εισροών που σχετίζεται με άλλες εργασίες και υπηρεσίες. Ο εν λόγω ΦΠΑ εισροών θα πρέπει τότε να υπολογιστεί. Βάσει του ποσού που προκύπτει από τον υπολογισμό αυτό, οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να υπολογίσουν τον τόκο που θα πρέπει να ζητήσει το κράτος για την προκαταβολή σε μετρητά πριν από την τριετή περίοδο, έως της οποίας ο ΣΕΠ θα μπορούσε να λαμβάνει επιστροφή σε κάθε περίπτωση»

•    Δικαίωμα χρέωσης τόκων υπερημερίας χωρίς χρονικές ή διαδικαστικές απαιτήσεις σε περίπτωση μη επιστροφής του ΦΠΑ από το κράτος
«Ο ΣΕΠ δήλωσε ότι δεν αξιοποίησε την εν λόγω διάταξη. Εάν, ωστόσο, δεν συμβαίνει αυτό και το κράτος έχει πράγματι καταβάλει τους εν λόγω τόκους, τότε οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να αναφέρουν το ακριβές ποσό των τόκων που έχουν καταβληθεί μαζί με τις ημερομηνίες κατά τις οποίες έλαβαν χώρα οι εν λόγω πληρωμές. Οι ημερομηνίες αυτές θα είναι οι ημερομηνίες χορήγησης και οι αντίστοιχοι τόκοι που έχουν καταβληθεί θα είναι τα χορηγηθέντα ποσά ενίσχυσης κατά τις ημερομηνίες αυτές».

•    Μεταφορά ζημιών χωρίς χρονικό περιορισμό
«Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να υποβάλουν δεδομένα που να αποδεικνύουν τις κατ’ έτος φορολογικές απώλειες του ΣΕΠ και κατά πόσον αυτές μεταφέρθηκαν εις νέον για περίοδο που υπερβαίνει τα 5 έτη. Εάν συνέβη αυτό, τότε θα πρέπει να υπολογίσουν την επίπτωση των απωλειών αυτών στη φορολογητέα του βάση και, ως εκ τούτου, τον αντίστοιχο φόρο εισοδήματος που δεν κατέβαλε ο ΣΕΠ λόγω της μεταφοράς αυτής».

•    Επιλογή μεταξύ 3 μεθόδων απόσβεσης
«Ο ΣΕΠ δήλωσε ότι χρησιμοποίησε τη μέθοδο σταθερής απόσβεσης. Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να προσκομίσουν αποδείξεις ότι χρησιμοποιήθηκε μόνο η μέθοδος της γραμμικής απόσβεσης και να μην αφήσουν κανένα περιθώριο μετάβασης σε άλλη μέθοδο απόσβεσης. Αν χρησιμοποιήθηκε οποιαδήποτε άλλη μέθοδος απόσβεσης, η ενίσχυση θα είναι η διαφορά μεταξύ
του εταιρικού φόρου που θα έπρεπε να καταβάλει ο ΣΕΠ χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της γραμμικής απόσβεσης και του εταιρικού φόρου που προκύπτει από τη χρήση οποιασδήποτε από τις άλλες δύο μεθόδους».

•    Απαλλαγή από τα τέλη χαρτοσήμου των συμβάσεων δανείων που συνάπτονται για τη χρηματοδότηση του έργου καθώς και των παρεπόμενων αυτών συμφώνων
«Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να δηλώσουν εάν ο ΣΕΠ έχει συνάψει άλλες συμβάσεις δανείων εκτός από τις αναφερθείσες συμβάσεις με την Cosco. Όσον αφορά τις συμβάσεις αυτές, οι ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στον ΣΕΠ θα ισούνται με τα αντίστοιχα τέλη χαρτοσήμου που εφαρμόζονται για τα εν λόγω δάνεια».

•    Απαλλαγή προς όφελος των πιστωτών του ΣΕΠ από φόρους, τέλη χαρτοσήμου, συνεισφορές και τυχόν δικαιώματα υπέρ του δημοσίου ή τρίτων που θα έπρεπε να καταβάλουν κανονικά οι πιστωτές για τις συμβάσεις βάσει των οποίων μεταβιβάζονται οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που απορρέουν από τις συμβάσεις δανείων του ΣΕΠ
«Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές, η Cosco χορήγησε δύο δάνεια στον ΣΕΠ το 2009 τα οποία εκταμιεύθηκαν το 2011. Σε αυτή τη βάση, η Επιτροπή δεν έχει κανένα λόγο να πιστεύει ότι έχει πραγματοποιηθεί τέτοιου είδους μεταβίβαση. Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να αποσαφηνίσουν εάν αξιοποιήθηκε η διάταξη αυτή. Εάν όντως αξιοποιήθηκε, θα πρέπει στη συνέχεια να προσδιορίσουν το τέλος χαρτοσήμου που θα οφειλόταν για τέτοιες νομικές πράξεις».

•    Απαλλαγή από τα τέλη χαρτοσήμου κάθε είδους αποζημιώσεων που καταβάλλονται από τον ΟΛΠ στον ΣΕΠ δυνάμει της σύμβασης παραχώρησης, οι οποίες δεν εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του κώδικα ΦΠΑ
«Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να δηλώσουν εάν αξιοποιήθηκε η διάταξη αυτή. Εάν αξιοποιήθηκε, θα πρέπει στη συνέχεια να προσδιορίσουν τα ποσά των ενισχύσεων που χορηγήθηκαν στον ΣΕΠ και τις αντίστοιχες ημερομηνίες χορήγησης κατά τον ίδιο τρόπο με αυτόν που περιγράφεται για τα ανωτέρω μέτρα».

•    Προνομιακό καθεστώς για αλλοδαπές επενδύσεις, κατόπιν αιτήματος του ΣΕΠ
«Οι ελληνικές αρχές δήλωσαν ότι το καθεστώς αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί. Ωστόσο,(…)  ο ΣΕΠ έχει το δικαίωμα να ζητήσει και να αποκτήσει αυτό το προνομιακό καθεστώς».

Η Γενική Συνέλευση των μετόχων του ΟΛΠ

Στο μεταξύ, το μεσημέρι της Δευτέρας- την πιο κρίσιμη μέρα των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους δανειστές- προχωράει η πραγματοποίηση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων του ΟΛΠ, στην οποία θα γίνει γνωστή και η νέα διοίκηση του Οργανισμού.

Όπως φαίνεται πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος θα τοποθετηθεί ο κ. Γ. Κούβαρης, μέλος του Τμήματος Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ ενώ αναπληρωτής λέγεται ότι θα τοποθετηθεί ο κ. Στ. Κυραμαργιός.

Ακόμα, στο νέο ΔΣ ακούγεται ότι θα τοποθετηθούν ο στενός συνεργάτης της προέδρου της Εθνικής Λούκας Κατσέλη, πρώην ναύαρχος του ΠΝ, κ. Ροίδης, το μέχρι τώρα στέλεχος στην Ένωση Λιμένων Ελλάδας κ. Γ. Καστελάνος ενώ ακούγονται και δύο ακόμα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, από τα οποία η μια είναι γυναίκα με παρουσία στο συνδικαλιστικό χώρο.

Επίσης, αναμένεται να τοποθετηθεί και ένας εκπρόσωπος των Επιμελητηρίων του Πειραιά αλλά οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν θα είναι ο κ. Β. Κορκίδης.

Ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι στη νέα δίοικηση θα υπάρχει και ένα πρόσωπο σε θέση- κλειδί, επιλογής του ΤΑΙΠΕΔ, που θα αναλάβει να "τρέξει" το θέμα της πώλησης.

pireas2day
Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.

 
Copyright © 2015 ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah