Νέα αναβολή στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ & ΤΑΙΠΕΔ: Καμία καθυστέρηση στην αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ

23 Σεπ 2015

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 


Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Προς νέα αναβολή οδεύει με βεβαιότητα ο διαγωνισμός για την διάθεση πλειοψηφικού ποσοστού των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ εξαιτίας των καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων όπως η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ δημοσίου και εισηγμένης αλλά και στην απόσχιση από την εισηγμένη όλων εκείνων των διοικητικών και ρυθμιστικών αρμοδιοτήτων δημοσίου χαρακτήρα που ασκεί.

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών που στο νέο μνημόνιο έχει προσδιοριστεί να έχει ολοκληρωθεί εντός Οκτωβρίου έχει ήδη ατύπως μετατεθεί, καταρχήν για τις 10 Νοεμβρίου. Η νέα καθυστέρηση έρχεται μετά την προηγούμενη αναβολή εξαιτίας των εκλογών αφού μέχρι την προκήρυξή τους, στους υποψηφίους επενδυτές είχε κοινοποιηθεί από την Άνοιξη η 17η Σεπτεμβρίου ως καταληκτική προθεσμία.

Δεν πρόκειται απλώς για την δεύτερη αναβολή αλλά για πολλοστή φορά που μετατίθεται η καθοριστική αυτή ημερομηνία καθώς οι εκλογές του Ιανουαρίου είχαν εκτροχιάσει το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα. Ο εκνευρισμός μεταξύ των επενδυτών είναι έκδηλος μετά από ενάμιση έτος διαγωνιστικής διαδικασίας.

Υπενθυμίζεται πως η πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος αναφορικά με την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της "Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε." είχε γίνει στις 5 Μαρτίου του 2014 και η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε με την πρόκριση των υποψηφίων επενδυτών στην τρέχουσα β’ φάση λίγους μήνες μετά. Σε αυτή έχουν προκριθεί οι APM Terminals B.V., COSCO (Hong Kong) Group Limited, International Container Terminal Services, Inc, Ports America Group Holdings και Utilico Emerging Markets Limited. Εξ αυτών οι πλέον δραστήριοι στην διαδικασία είναι οι δυο πρώτοι οι οποίοι πρόσφατα με δημόσιες δηλώσεις τους έχουν επαναεπιβεβαιώσει την πρόθεση τους να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό.

Σημειώνεται πως αρχικά θα διατεθεί το 51% της ΟΛΠ ΑΕ και το υπόλοιπο 16% σε τέσσερις δόσεις σε βάθος πενταετίας οι οποίες θα συνδεθούν με την ολοκλήρωση συγκεκριμένων επενδύσεων που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο επενδυτής που θα κηρυχθεί προτιμητέος. Πρόκειται για τροποποίηση της αρχικής προκήρυξης διάθεσης του 67% την οποία αποφάσισε η προηγούμενη κυβέρνηση την Άνοιξη. Ανάλογη τροποποίηση έχει γίνει και για τον ΟΛΘ οι δεσμευτικές προσφορές για τον οποίο σύμφωνα με το νέο μνημόνιο θα πρέπει να κατατεθούν έως τα τέλη Φεβρουαρίου.

Ακόμα και η διαφαινόμενη αναβολή έως την 10η Νοεμβρίου για τις δεσμευτικές προσφορές στον ΟΛΠ εκτιμάται πάντως πως δεν θα επαρκέσει με δεδομένο το νομοθετικό έργο που χρειάζεται ειδικά για την απόσχιση των αρμοδιοτήτων αλλά και για τη νέα σύμβαση παραχώρησης. Ο νυν και τέως υπουργός ναυτιλίας Θ. Δρίτσας εχει διατυπώσει τη θέση πως πρέπει να δημιουργηθούν νέες τοπικές Αρχές Λιμένων για να επωμιστούν αυτό το έργο ενώ το ΤΑΙΠΕΔ, η διοίκηση του οποίου φέρεται να απολαμβάνει την πλήρη εμπιστοσύνη του Μαξίμου, εχει προσανατολιστεί σε περιφερειακές Αρχές. Αμφότερες οι δυο προσεγγίσεις προκαλούν όμως επιφυλάξεις στην λιμενική βιομηχανία που βλέπει να προστίθεται ένα ακόμα επίπεδο γραφειοκρατίας πέραν αυτών που συνεπάγεται η ύπαρξη και λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, της Γενικής Γραμματείας Λιμένων του υπουργείου ναυτιλίας και, βέβαια, των κατά τόπους λιμεναρχείων.

Δυσκολίες εμπεριέχει βέβαια και η υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου (master concession) αφού χρειάζεται την συμφωνία και την συγχρονισμό των υπουργείων οικονομικών, ναυτιλίας και της διοίκησης του ΟΛΠ. Η υπηρεσιακή κυβέρνηση έχει πραγματοποιήσει μεγάλο μέρος της απαραίτητης προεργασίας ενώ άλλωστε αρχικά το σχέδιο σύμβασης είχε αναρτηθεί για διαβούλευση με τους υποψηφίους επενδυτές από τα τέλη του 2014. Το νέο μνημόνιο αναφέρει ρητά πως θα πρέπει να αναρτηθεί τα ταχύτερο δυνατόν (είχε προβλεφθεί αυτό να γίνει εντός Αυγούστου) η σύμβαση παραχώρησης στο virtual data room (χαρακτηρίζεται "κρίσιμο" βήμα) και να μην διαφέρει από το πλαίσιο και τα συμφωνηθέντα αυτής που είχε αναρτηθεί τον περασμένο Δεκέμβριο. Λιγότερο περίπλοκη και σίγουρα όχι τόσο πολιτικά ευαίσθητη θεωρείται η συμφωνία μετόχων και η σύμβαση αγοράς μετοχών που χρειάζεται η ολοκλήρωση της συναλλαγής.

Καλά πληροφορημένες πηγές εκτιμούν πως και η 10η Νοέμβριου, που χρησιμοποιείται πλέον ως νέα ημερομηνία-πιλότος για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών, μπορεί να αποδειχθεί άλλη μια προθεσμία που θα μεταφερθεί αργότερα.

______________________________________________________________________
   ________________________________________________________________ 

ΤΑΙΠΕΔ: Καμία καθυστέρηση στην αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ


Εως τα τέλη Οκτωβρίου οι δεσμευτικές προσφορές  ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  22/09/2015 13:40
_Έως τα τέλη τέλη Οκτωβρίου, χωρίς καμία καθυστέρηση, θα έχουν υποβληθεί οι δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοxών του ΟΛΠ, σχολίασε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ.
Έως τότε από το νέο υπουργό Ναυτιλίας και το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο νόμου που θα αφορά τη νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ που θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή και θα ορίζει τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος (που αυτή τη στιγμή είναι 2% επί του κύκλου εργασιών), ενώ θα αφαιρεθούν από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες.

Παράλληλα θα δημιουργηθεί μια αρχή λιμένος (port authority), που θα ασκεί διοίκηση, και σε αυτήν θα μεταφερθούν οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες του ΟΛΠ.

Ανάλογα με τις επενδύσεις που θα γίνουν στον ΟΛΠ από το νέο επενδυτή, θα διατεθεί στη συνέχεια και επιπλέον ποσοστό μέχρι και το 67% συνολικά της επιχείρησης.

Οι βασικοί διεκδικητές για το λιμάνι του Πειραιά είναι η κινεζική Cosco και η δανέζικη APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες.

Επίσης οκτώ επενδυτικά σχήματα έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για τις εταιρείες: APM Terminals, B.V., Deutsche Invest Equity Partners, GmbH, Duferco Participations Holding S.A., International Container Terminal Services, Inc, Mitsui & Co., Ltd., P&O Steam Navigation Company (DP World), Russian Railways JSC / GEK TERNA S.A. και Υilport Holding Inc.
πηγη
Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.

 
Copyright © 2015 ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah