Λιμάνι Θεσσαλονίκης: «Αλλα μας έδειξαν, άλλα μας έδωσαν»

18 Απρ 2018


Η παρουσίαση της νέας διοίκησης του ΟΛΘ είχε πολλά παράξενα. Απουσίαζαν οι πρώην, ειπώθηκε ότι το ΤΑΙΠΕΔ άλλα υποσχέθηκε και άλλα έγιναν, υπάρχει ένα κενό 27 εκατ. ευρώ ενώ για τον Τζέφρι Πάιατ δεν ακούστηκαν και τα καλύτερα.

Μπορεί να υπάρξει κάτι «φυσιολογικό» στην Ελλάδα σήμερα; Υπάρχει πιθανότητα μια διαδοχή να γίνει ομαλά; Είναι δυνατόν να δώσεις πίστη σε όσα λέει κάποιος κι αυτός ο κάποιος μπορεί να δώσεις πίστη στις δεσμεύσεις του ελληνικού κράτους; Θα ζήσουμε κάποτε να δούμε νυν να μην κατηγορούν τους πρώην;

Είναι μερικές από τις απορίες που γεννήθηκαν παρακολουθώντας τη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε η κοινοπραξία που έχει αναλάβει εδώ και δυο εβδομάδες το μάνατζμεντ του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, έχοντας αποκτήσει το 67% των μετοχών αυτού. Στο πάνελ κάθονταν εκπρόσωποι των τριών εταιρειών που τη συγκροτούν και μέλη του Δ.Σ. Μετά από μεγάλες περιπέτειες και καθυστερήσεις, η διαδικασία τελείωσε και η γερμανική Deutsche Invest Equity Partners GmbH, η γαλλική Terminal Link και η κυπριακή Belterra Investments Ltd, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη έχουν ιδρύσει την εταιρεία South Europe Gateway Thessaloniki, στην οποία ανήκει το 67% του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Στη πρώτη, αυτή, συνέντευξη Τύπου, δεν είχαν προσκληθεί οι πρώην. Τα μέλη της τελευταίας διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Αραγε, εάν προσκαλούνταν, θα πήγαιναν; Αν πήγαιναν, θα άκουγαν τον νυν πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, Σωτήριο Θεοφάνη, να μιλά συνεχώς για 27 εκατ. ευρώ. Αυτό ισχυρίζεται ότι είναι το ποσό που θα απαιτηθεί ως επένδυση ως το τέλος του 2018, προκειμένου να γίνουν προμήθειες σε εξοπλισμό και επισκευές σε υποδομές, διότι –σύμφωνα με τον κ. Θεοφάνη- «άλλα τους έδειξαν κι άλλα τους έδωσαν».

Το ΤΑΙΠΕΔ, λέει ο κ. Θεοφάνης, τους είχε εμφανίσει στο κείμενο του διαγωνισμού, άλλα δεδομένα για την κατάσταση του εξοπλισμού από τα πραγματικά. «Δεν είχαμε την πραγματική εικόνα», είπε. Περίεργο πράγμα, όμως, να ισχυρίζεται ο κ. Θεοφάνης ότι δεν είχε πραγματική εικόνα. Οπως είπε ο ίδιος, μέρος των 27 εκατ. ευρώ θα δοθεί προκειμένου να γίνει προμήθεια δυο νέων γερανογεφυρών, διότι αυτές που υπάρχουν είναι αρχαίες. Τις γερανογέφυρες αυτές, όμως, τις γνωρίζει απ’ έξω κι ανακατωτά ο κ. Θεοφάνης. Ξέρει ότι αγοράστηκαν το 1986 διότι ο ίδιος τις είχε βρει στη Θεσσαλονίκη το 1999, όταν είχε αναλάβει διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος.

Ελάχιστοι μπορεί να πιστέψουν ότι υπάρχει περίπτωση να μην γνώριζε τι πουλούσε το ΤΑΙΠΕΔ και τι επρόκειτο να αγοράσει η Κοινοπραξία. Και να μην γνώριζε, θα μπορούσε να ακούσει τους εργαζομένους, οι οποίοι φώναζαν με όλες τους τις δυνάμεις εναντίον της απαξίωσης του ΟΛΘ, με σκοπό την πώλησή του. Μάλιστα, στις 21 Μαρτίου, λίγες ημέρες πριν τη διενέργεια του διαγωνισμού για την πώληση του Λιμανιού, οι εργαζόμενοι ανακοίνωσαν: «Για όλες αυτές τις ενέργειες που σχετίζονται με τη συνολική συνειδητή απαξίωση Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης Α.Ε. και συνιστούν πράξεις και παραλείψεις που υπονομεύουν το δημόσιο συμφέρον και τις αναπτυξιακές δυνατότητες του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και έχουν, ως εκ τούτου, έκδηλο ποινικό ενδιαφέρον οι εργαζόμενοι στο ΟΛΘ θα καταθέσουμε αύριο Τετάρτη 22 Μαρτίου, στις 11.00 το πρωί, καταγγελία και Μηνυτήρια Αναφορά στο Εισαγγελέα Διαφθοράς στο Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης , πραγματοποιώντας ταυτόχρονα τρίωρη στάση εργασίας από τις 10.00 έως τις 13.00».
Στο ταμείο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, πάντως, υπάρχει ένα αποθεματικό ύψους 90.000.000 ευρώ, το οποίο τώρα πηγαίνει στους νέους ιδιοκτήτες/managers. Αλλά όλα είναι υπό αμφισβήτηση. Στο τέλος Απριλίου θα έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος των ορκωτών λογιστών για τα οικονομικά στοιχεία του 2017, και ο κ. Θεοφάνης επιφυλάχθηκε έως τότε. Γενικά, δεν στάθηκε φειδωλός σε παράπονα. Εκτός από την κατάσταση του εξοπλισμού και τις υποδομές, δεν είναι καθόλου σίγουρος ότι το κράτος θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του κι ότι θα έχει προχωρήσει στην οδική και σιδηροδρομική σύνδεση μέσα στο χρονοδιάγραμμα. Του είναι ακατανόητη η διαρκής αποχή των τελωνειακών από την τρίτη βάρδια, θέμα που πράγματι δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και καθυστερήσεις. Ελπίζει ότι δεν θα αντιμετωπίσουν προβλήματα από το κράτος για την έκδοση αδειών που απαιτούνται για τις επενδύσεις. Με τόσα προβλήματα που ανακάλυψε, ήταν λογικό να ερωτηθεί εάν θα προχωρήσουν σε αίτημα αποζημιώσεων. «Ουδέν σχόλιο, προσωρινά», ήταν η απάντηση που έδωσε.

Ανέφερε, όμως, και «νίκες». Μέσα σε δυο εβδομάδες, όπως είπε, κατόρθωσε το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης να βελτιώσει σημαντικότατα το χρόνο εξυπηρέτησης πλοίων και να μειώσει τις ώρες αναμονής. Ενώ στο παρελθόν ο χρόνος αυτός μπορεί να ήταν 5-6 ημέρες, με την αλλαγή του management μειώθηκε στις 15 ώρες. Σύμφωνα με δικές μας πληροφορίες, πάντως, τον περασμένο Φεβρουάριο η αναμονή ήταν στις 16,5 ώρες κατά μέσο όρο, ενώ το Μάρτιο είχε πέσει λίγο κάτω από τις 15. Στις «νίκες», ο κ. Θεοφάνης ανέφερε το γεγονός ότι τρεις μεγάλες ναυτιλιακές επανήλθαν στην παροχή υπηρεσιών με δικά τους καράβια τη δραστική μείωση του χρόνου μη λειτουργίας του εξοπλισμού λόγω βλαβών, καθώς και βελτίωση στα ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων. Πώς έγιναν αυτά μέσα σε δυο εβδομάδες; «Με καλό management», μας είπε.

Κι αφού ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος έκανε τις ανακοινώσεις, τα άλλα μέλη του Δ.Σ. έμειναν σε πιο θεωρητικές προσεγγίσεις. Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΔΣ της ΟΛΘ ΑΕ και Διευθύνων Σύμβουλος της Terminal Link SAS, Boris Wenzel, ανέφερε πως βασική προτεραιότητα της νέας Διοίκησης είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πελατών του λιμένα, που έχουν πληγεί από την έλλειψη αξιοπιστίας και τους μεγάλους χρόνους αναμονής. Να θυμίσουμε ότι η Terminal Links (εταιρεία γαλλικών συμφερόντων) είναι η μόνη εκ των τριών της Κοινοπραξίας με σχέση με Λιμάνια. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Deutsche Invest Equity Partners GmbH και μέλος του ΔΣ της ΟΛΘ ΑΕ, Alexander-Wilhelm Von Mellenthin, τόνισε ότι το ενδιαφέρον της εταιρείας του για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εκδηλώθηκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2014. «Αναλύοντας στοιχεία, που συνδέονται με τη δυναμική και την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας, πειστήκαμε ότι το λιμάνι θα μπορούσε να αξιοποιήσει τα στρατηγικά του πλεονεκτήματα κατακτώντας μία βιώσιμη και ανταγωνιστική θέση στην αγορά. Είμαστε ενθουσιασμένοι διότι σήμερα, μαζί με τους εταίρους της κοινοπραξίας, μπορούμε να αξιοποιήσουμε από κοινού τις δυνατότητες του λιμανιού και να το καταστήσουμε έναν δυναμικό παράγοντα στη λιμενική αγορά της Μεσογείου με ισχυρή σύνδεση με την ελληνική και βαλκανική ενδοχώρα». Πρόκειται για επενδυτική εταιρεία με έδρα το Μόναχο, η οποία αποφεύγει να δώσει συγκεκριμένα στοιχεία για τη δραστηριότητά της.

Η «Θεσσαλονικιώτικη» νότα στην εκπροσώπηση της κοινοπραξίας ήταν το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΛΘ ΑΕ, Αρτούρ Νταβιντιάν (Arthur Davidyan), εκπρόσωπος της Belterra Investments, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη. «Καθόμασταν πριν από λίγα χρόνια στον ψηλότερο όροφο του Μακεδονία Παλλάς και κοιτάζαμε τη θέα και είπαμε ότι μια μέρα θα γιορτάσουμε το deal για το Λιμάνι», θυμήθηκε ο κ. Νταβιντιάν, ο οποίος έθεσε ψηλά τον πήχη: «Στόχος μας είναι η ανάπτυξη του Λιμένα, ώστε να αναδειχθεί, αφενός, σε ηγέτη στο χώρο των επιχειρήσεων στη Βόρεια Ελλάδα και στον τομέα παροχής υπηρεσιών στις εμπορευματικές μεταφορές της Ανατολικής Μεσογείου και, αφετέρου, σε πύλη των Βαλκανίων».

Τέλος, ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Εμπορικός Διευθυντής της ΟΛΘ ΑΕ, Rui Pinto, επισήμανε ότι το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί βασική κινητήρια δύναμη για την οικονομική ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, προσθέτοντας πως η Διοίκηση είναι αποφασισμένη να το εκσυγχρονίσει χρησιμοποιώντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
Πάντως, την πιο αυστηρή κουβέντα ο κ. Θεοφάνης τη φύλαξε για τον πρέσβη των ΗΠΑ, Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος πολλάκις έχει εκφράσει τις αντιρρήσεις του για την παραχώρηση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης. «Θα είμαι λακωνικός και ταυτόχρονα αυστηρός. Δεν είναι δουλειά μου να σχολιάζω δηλώσεις κρατικών διπλωματικών υπαλλήλων, διαπιστευμένων στη χώρα μου, όπως και δεν είναι δουλειά αυτών των υπαλλήλων, που έχουν διαπιστευθεί στη χώρα μου, να σχολιάζουν ή να τοποθετούνται σε επενδύσεις που πραγματοποιούνται στη χώρα μου, σε περιπτώσεις μάλιστα που δεν υφίσταται επιχειρηματικό ενδιαφέρον από την χώρα από την οποία προέρχονται. Είμαι λακωνικός και αυστηρός σε αυτό και κλείνω την κουβέντα εδώ και ο νοών νοείτο».

Χριστίνα Ταχιάου


 

Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.

 
Copyright © 2015 ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah